Az eredetileg tervezett autópálya harmada épül meg egyelőre, még az idén kezdődhet az építkezés.
Hosszú tárgyalások és egyezkedések, valamint számos visszautasított ajánlat után megegyezett a montenegrói kormány és a görög-izraeli koncessziós társaság (Aktor-HCH) a tervezett montenegrói autópálya építkezésének megkezdéséről.
A két jóváhagyott pályázóból a másodiknak bizonyult görögök, a győztes horvát cég kizárása után kerültek a képbe. A 170 kilométer hosszú szakaszt eredetileg 3,9 milliárd euróért vállalták volna el, amely kb. 1,3 milliárddal több, mint a később kizárt horvátok kedvezőbb ajánlata. (A horvátokat azért zárták ki, mert határidőre nem tudták bemutatni a vállalt bankgaranciákat)
Az eredeti autópálya terveket három részre bontották, és az első 63,5 kilométer hosszú szakaszt kezdheti építeni a görög-izraeli cég. A montenegrói közlekedési miniszter szerint a görögök eredeti ajánlata szerint egy kilométer 28,5 millió euróba került volna, a mostani szakasz ennél valamivel olcsóbban jön ki fajlagosan. A görögök 1,575 milliárd eurót kapnak a mostani pályaszakaszok megépítésére, amely majdnem 25 millió eurós költséget jelent kilométerenként. A miniszter szerint további előny, hogy az államnak 10 százalékkal kevesebb összeggel kell hozzájárulnia az építkezéshez, a korábbi tervekhez képest. Azt még nem lehet tudni, hogy a mi lesz a maradék kétharmad autópálya szakasz sorsa, ki fogja építeni őket és mikor?
A görögök tehát négy hónapon belül kezdhetik az építkezést, az első fázis a 42 kilométer hosszú Podgorica és Mateševo szakasz megépítése lesz, de kiépülnek a csomópontok és az elkerülő utak a fővárosnál és a Skadar-tónál. Jelenleg még nincs eldöntve, hogy milyen útvonalon kerüli meg az autópálya a Skadar-tavat, vagy esetleg hidat építenek a tó egyik részén.
A tervek szerint az építkezések 2014-re fejeződnek be, és a görögök 30 évre koncesszióba kapják a megépített autópálya-szakaszokat.
forrás: nyarilap.hu